Бъдещето на железницата – хиперлууп

Илон Мъск (Elon Musk) предлага през лятото на 2013г. пети вид транспорт – херметизирана капсула, която се движи в тунел с понижено налягане. Енергията, която ще се използва, ще е слънчева. Това, което обаче става ясно още тогава, е, че той няма време да се посвети на своята поредна идея. Проектът започва да се осъществява с над 100 инженери, които работят на принципа на отворената ангажираност[1] от септември. Включват се и студенти от цял свят, като екипът търси още помощници.

ХИПЕРЛУУП

Капсулата, позната като хиперлууп, ще вдига скорост до 1220км/ч и ще се движи средно с 962км/ч. Сега се събират 16млрд. долара, за да се реализира целият проект. Главният изпълнителният директор Дирк Албор (Dirk Ahlborn) смята, че през следващото десетилетие или малко след това капсулата ще е факт. Според екипа му пътят между Сан Франциско и Лос Анджелис, който е приблизително 570км. дълъг, ще бъде изминаван за 35мин. и ще струва на един пътник около 30 долара.

ПРЕДСКАЗАНИЕТО

Зад тази нова „железница” мнозина в България видяха осъществяването на едно от предсказанията на Ванга: „През 2018 година влаковете ще се движат на релси, идващи от слънцето. Добивът на нефт ще спре и Земята ще си отдъхне.“

НАУКАТА

Решението на Мъск да остави реализацията на своята идея в ръцете на доброволците, показва нещо важно – че големите проекти, които имат потенциала да променят бъдещето ни, могат да се раждат в главите на няколко човека или дори само на един, но за осъществяването им вече са необходими голямо количество специалисти, средства и време. Може би защото науката е отишла далеч отвъд възможностите на един човек.

[1] Отворената ангажираност (на английски: crowdsourcing) в буквален смисъл означава използване на ресурса на тълпата и възниква по аналогия с Outside Resource Using или аутсорсинг. Тази практика представлява получаване на необходимите услуги, идеи или продукт чрез привличане на голяма група от хора, като най-често тези групи са организирани онлайн. Проектите обикновено се обявяват публично и всеки човек може да се включи като доброволец. Отворената ангажираност комбинира усилията на множество хора, като всеки има своя собствен принос в крайния резултат. Компанията-възложител обикновено обявява някаква награда, която е обвързана с резултата от проекта. Понякога това е парично заплащане, а в други случаи може групата от хора да работи просто поради морални подбуди (лично удовлетворение, чест, слава). В Интернет пространството краудсорсинг практиката се прилага често, когато се търси решение на проблем от самите потребители на определен сайт, продукт или услуга [от Уикипедия]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *